LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Sjuk och apportträning

Kategori: Hund

Fy farao vad sjuk jag varit sen i tisdagskväll, legat helt däckad i stort sett. Därav dålig uppdatering, inte haft något att berätta egentligen.

Bet i alla fall ihop i torsdagskväll och åkte på kursen med Vidar, var dock mer död än levande efter en halvtimme. Hur som helst så gick det ganska bra. Han börjar fatta fotkommandot nu och vet i stort sett vad han ska göra och därmed följer han fint i fria följet också. Men vi kör väldigt korta sträckor och väldigt mycket godis, vill att han ska vara motiverad och tycka att det är roligt.
Det som vi har mest jobb med är apporten. Han gör allt utom att ta den och hålla i den. Klättrar på mig, lägger sig, sätter sig, rullar, springer, klöser. Försöker nu lära in med hjälp av klicker och massa korv och inomhus där det är mindre störning. Det går framåt men kommer nog ta ett tag. Jag kom på igår att jag tror att det han är rädd för är när den åker i backen då han släpper den. För igår så tog han den och då släppte jag apporten och då släppte han den också så den åkte i backen och efter det var han mer skeptiskt igen. Han är ju lite mesig grabben. Tanken är ju dock att om han håller i den så ska den ju inte åka i backen utan jag ska ju ta den av honom inom 5 sekunder.
Nåja, vi nöter väl på en stund om dagen så ska det nog lösa sig så småningom.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: