LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Duktig hund

Kategori: Hund

Jag och Vidar har gått en tävlingslydnadskurs de sista fyra veckorna och igår var avslut på kursen och då hade vi en träningstävling. Vi gjorde alla moment i lydnadsklass I förutom apporteringen och det gick superbra. Vi fick bra omdöme och det är bara några småsaker vi måste fixa till. Bland annat så slarvade han lite med ingångarna och sätter sig lite för långt ifrån mig samt lite snett både på inkallningen och på hoppet men det är fort fixat. I ställandet så gav jag dubbelkommando genom att dutta honom på nosen med handen men det är för att det inte riktigt sitter ännu, alla gånger, speciellt inte när man blandar momenten med liggande och inkallning före. Sen är han snabb på att sätta sig från ställandet när jag är på väg tillbaka till honom men det har blivit bättre och med lite mer stadga så ska det nog lösa sig snabbt också.
Läggandet under gång gör han jättefint och platsliggningen har han hittills alltid klarat.
 
Så det vi verkligen måste lägga krut på nu apportbocken. Är anmäld på tävlingen den 20:e men men, sitter det inte då så får vi ta det som en träningstävling. Det är ju nog träning med den nya miljön som en tävling innebär.
 
För er som inte vet så innehåller Lydnadsklass I:
  • Platsliggning (2 minuter)
  • Tandvisning
  • Linförighet
  • Läggande under gång
  • Inkallning
  • Ställande under gång
  • Hopp
  • Apportering
När jag tävlade Neo så ingick fritt följ som ett moment och det var ingen apportering. Hade det varit samma program idag så kan jag säga redan nu att Vidar är flera gånger bättre än vad Neo nånsin var. Nu hatade ju Neo lydnad men han hade kanske tyckt att det var roligare om jag visste det jag vet idag om inlärning och träning. Man lär sig från hund till hund så är det bara.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: