LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Debut

Kategori: Allmänt

I söndags debuterade jag och Vidar på lydnadsplanen och det gick ju superbra även fast jag vet att han är ännu bättre än så. Men det är väl faktiskt så att man alltid presterar sämre på tävling, det bli en helt annan situation både för hund och förare. Han gjorde ju allt jag bad honom om men han var rätt så okoncentrerad och kollade hela tiden in publiken och domaren så det blev en del dubbelkommandon och lite dålig attityd emellanåt. Jag hade velat att han skulle ha varit lite gladare och lite mera med mig men som sagt han gjorde ju all moment och det sämsta vi fick var en 7:a och det var lustigt nog på inkallningen som han annars brukar sätta jättefint. Men han satt och kollade på publiken och missade mitt kommando så jag fick ropa: "Vidar" och sen "Hit" en gång till och sen var han inte jättesnabb in heller. Fick en 7:a även på ställandet men det vet jag ju att han kan tjorva lite med så det är jag ändå nöjd med.
Är jättenöjd över att vi klarade apportering också som har varit vårt stora dilemma tidigare. Han gjorde det jättebra men efter typ tre sekunder så började han sänka huvudet och jag såg att han skulle släppa den men han höll den i munnen alla fem sekunder och jag han fånga den innan den ramlade i backen. Haha, domaren tyckte det var underhållande iaf men vi fick 7,5 poäng. Ett halvpoäng för att jag hann fånga den ;)
Hur som helst så fick vi ihop 165.5 poäng och 160 poäng är gränsen för ett första pris. Inte alls illa för att vara vår första start. Vi kom 4 av 14 startande och endast 2,5 poäng ifrån att ha hamnat på prispallen.
 
Så här såg det ut:
Platsliggning: 10
Tandvisning: 8 (ställde sig och var väldigt glad i domaren. De ska sitta stilla för en 10)
Linförighet: 8 (han var inte riktigt lika glad och med mig som han brukar vara och blev lite släpig)
Läggande: 8,5 (saktade in några steg innan läggandet)
Inkallning: 7
Ställande: 7 (släpar innan kommandot och tar tre steg efter kommandot)
Apportering: 7,5
Hopp över hinder: 9 (snett sättande)
Helhetsintryck: 8
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: