LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Vattengymnastik

Kategori: Graviditet

Igårkväll var jag och en kompis på vattengymnastik för gravida på Björkskatan. Det är en barnmorska som har ett eget företag som heter Minaurora som håller i detta varje tisdagkväll. Det är en timma och kombinerar kondition, styrka och förlossningsförberedande så som andning och avslappning. Jag är faktiskt positivt överraskad, jag trodde det skulle vara flummigare och mesigare men det var faktiskt riktigt jobbigt (och det tycker jag om). Pulsen höjdes och musklerna fick jobba. Andningsövningarna var också superbra för det är verkligen något man behöver träna på för att få till och det är också väldigt viktigt inför förlossningen. I slutet av passet var det avslappning så man bara fick flyta omkring med flythjälpmedel och blunda, andas och försöka känna sina kroppsdelar. Detta är ju även viktiga delar att träna på för oss som rider, att känna vår kropp och kunna styra över den. Som sagt riktigt bra och jag kan varmt rekommendera det om man är gravid.
 
När man steg upp ur vattnet var det en så sjuk känsla, kändes som att jag vägde 100 kilo och hade glömt bort hur man går. Då förstår man hur mycket lättare man blir i vatten och hur mycket skonsammare det är mot kroppen när man tex. är tung pga graviditet.
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: