LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Dakhar går som tåget men är väldigt pigg.

Kategori: Häst

Han är som en maskin och ju starkare han blir och ju mer jobb han kommer till - desto piggare blir han. Han är så bärig och fin just nu så han känns som att han vuxit 1 dm på alla bredder, speciellt i fronten. I galoppen är han så amitiös just nu att han vill bara träna byten hela tiden, så fort jag gör en halvhalt så byter han och galopperar på stället. Karro tipsade att ett tag framöver flytta honom undan i övergångarna så att han lugnar ner sig lite och inte kan byta. När vi däremot gör ett riktigt byte så är han väldigt luftig och fin nu, lite sen bak ibland men det blir bättre och bättre och mest beror det på att jag inte hinner få honom riktigt rak innan bytet för att han blir så taggad.
I söndags red vi lektion hemma på gården och tränade mycket hörnpasseringar, väldigt nyttig. Tänk vad svårt det ska vara att bara rida rätt genom ett hörn. Haha.
I lördags tömkörde jag honom och grävde fram några bommar och la ut och han travade väldigt fint över dem. Sög nästan på dem! Han var ju lite rädd för dem i sommras och visst var han lite tramsig i skritten i början men sen var det som sagt som att han letade dem i traven.
Igår eftermiddag red vi bara ut en halvtimme och joggade, Vidar fick följa med också och det gick väldigt bra. Han tycker verkligen det är kul att följa med när jag rider, när han ser att jag sitter upp så kommer han springades och hoppar fram på vägen. Dakhar kändes superfin, helt loss och väldigt bärig front. Verkligen mellan hand och skänkel. Fina halvhalter, däremot var han väldigt galoppsugen och när vi vände hem hade jag svårt att få honom i skritt. Han trampade och trampade och försökte jag istället få honom fram i trav så tog han galopp. Nåja, det är ju kul att han är arbetsvillig. Och som sagt han var ändå superfin. Lugnade sig när han fått galoppera en bit och när han galopperade så fick han jobba igenom sidorna ordentligt och vänta på mina signaler.
 
Idag ska jag på gymmet och en ny höbal ska in i hagen så jag tror det får bli en vilodag för Dakhar idag. Det är han väl förtjänt av.
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: