LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

SI-leds problem

Kategori: Häst

Jag är rätt insatt i problem med SI-leden hos hästar eftersom jag för det första hade problem redan med min första häst, sen även med mitt fullblod men framförallt med La Brie. Och det jag kan säga att det är det värsta jag vet, för det blir aldrig riktigt bra. La Brie har jag ju verkligen försökt få någon annan diagnos på då jag vill att hon ska ha någonting annat som går att "ta på" men de hittar ju inget fel på hästen.
Ibland känns det verkligen som att alla hästar har problem med SI-leden för det är den diagnosen man ofta får när det inte finns någonting annat att ta på. Ofta säger då kiropraktorn att de ska bli bra av en korrigering men det har jag då aldrig varit med om hittills. Tillfälligt blir det bra men sen kommer det tillbaka igen. Med mitt fullblod, Jenny, så fick jag till och med spruta kortison i SI-leden för att hon var inflammerad i den. Hon har dock blivit bättre med åldern och idag är hon 10 år och funkar bra hos den nya ägaren men hon skulle aldrig fungera för hårdare träning och hoppning.
 
Hur som helst, det jag ville komma till var att en bloggare på Hippson som läser till veterinär har skrivit ett bra inlägg om detta efter en förläsning de fått på utbildningen. Rekommenderar att ni läser detta om ni är intresserade av SI-ledsproblem.
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: