LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Dakhar + vila = spring

Kategori: Häst

Tog en liten ridtur igårkväll och till skillnad från ridturen i måndagskväll så var Dakhar springig och stel i vänster sidan. I måndags var han ju pigg (som vanligt, alltid mycket bjudning) men mjuk och mellan hand och skänkel, på hjälperna och i harmoni men då hade han ju gått två ordentliga dressyrpass under helgen. Igårkväll så hade han ju vilat i onsdags och bara longerats lite lätt på tisdagen. Det är tydligen lite för mycket vila för Herrn. Han är en arbetskanon det är bara så :)
 
Jag tycker det bästa med Dakhar är att rida på banan när han har vilat så han kommer igenom sidorna och får igång bakbenen så han inte lägger kraften på fronten. Tyvärr har det ju toksnöat hela veckan och traktorn har varit ur funktion så banan är lite tung just nu. Hoppas få den skottad under helgen. Men ikväll får han nog ändå ett tömkörningspass där tror jag.
 
 
Dakhar har fått ett nytt, tjockt innetäcke från Amigo som jag provade igår. Nu kan jag raka honom, ser ut som en grizzlybjörn och jag tycker det känns så där att lasta honom svettig efter träningen då han inte hunnit torka.
 
 
Här har jag försökt fota La Bries juver som var helt stört svullet igår. Går som en hård sträng genom juvret och upp mot magen, i höjd med naveln. Men det är fortfarande bara det högra. Det vänstra har blivit lite större runt omkring men långt ifrån storleken på det högra. Däremot är den vänstra spenen större än den högra. Jag tycker det är lite jobbigt när man inte vet hur det ska vara och vad som är normalt och hur hon reagerar osv. Hon är inte superöm på något sätt men blir lite grinig på mig när jag pillar för mycket.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: