LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Programridning.

Kategori: Häst

Igårkväll var jag och Dakhar till Karro och tränade. Han var rätt seg från början men vaknade till allt eftersom och i slutet var han väldigt taggad. Den gamle mannan behöver tydligen mycket uppvärmning. Sen har han gått ganska mycket sista veckan även om det var betydligt lugnare pass tisdag och onsdag med bara lite jogging.
 
Vi tränade bakdelsvändningar i skritt och faktiskt även i trav för att få till bättre hörnpasseringar och samling. Han blir så lösgjord av detta samt att halvhalterna kommer igenom bättre. Sen tränade vi öppnor och skänkelvikningar längst långsidorna, där vi växlade mellan dessa hela tiden. Detta är mest träning för mig egentligen då jag har lite svårt att få till skillnaderna här emellan och få honom nog rund i öppnorna. Men igår föll det ner en liten polett för mig då jag äntligen kom på att det som saknades var en halvhalt på yttertygeln i öppnan.
 
Vi avslutade med att rida igenom nya LA:3 programmet. Riktigt roligt program och nästa helg ska vi tävla, blir LB:2 som uppvärmning och sen LA:3. Jädrans vilken skillnad det är på honom nu i programridningen, han är ju mer bärig, lösgjord och hänger ihop så mycket bättre jämfört med förra säsongen. Däremot blir han ju rätt taggad av programridning, han tycker det är så roligt, och nu när vi börjat träna lite byten så tyckte han att han skulle byta i den förvända. Han är så söt, klockrena byten gjorde han. Han har ju egentligen inga problem alls med att hålla den förvända utan det blir när jag försöker få honom något rakare som han byter. Lite missuppfattning samtidigt som han ska kunna vara rakare utan att byta. Vi får träna mer helt enkelt.
 
Kul med programridning och känner mig mer taggad nu inför nästa helg. Ska bli spännande att se kritiken och se om vi utvecklats något i domarnas ögon sen i höstas.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: