LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Träning och mera skor

Kategori: Häst

Igår kväll var jag och Dakhar på träning hos Karro. Det var sååå kuuul. Nu är jag helt taggad på att rida och träna igen efter en tid då jag varit lite off pga La Bries skador och humör.
Vi tog det ganska lugnt och tränade mest på lösgjordhet och rakhet. Så i traven red vi raka linjer med halvhalter och i galoppen på att han skulle vara rak. Med inslag av volter här och där. Är så skönt att kunna rida en häst som svarar på signalerna och som är jämn i båda sidorna och som jag kan sitta ner på både i trav och galopp. Tack vare detta så kunde vi också fokusera väldigt mycket på min sits. Och det mina vänner kan jag säga BEHÖVS. Herregud vad jag har lagt mig till med olater sista åren men nu jäklar ska det bli ändring på det.
Dakhar fick väldigt mycket beröm av Karro för att han är så fin och välriden, positiv och jämn. Hon berömde även hans bakben och sa att det går säkert att trampa med honom också. Hon sa att jag kommer att ha väldigt kul med honom. Det tror jag också!



På vägen hem fick vi med oss Ingela och Rubino. Rubino, eller Rune, ska gå på bete hos mig några veckor så nu har jag även lite ridsällskap hemma. Det gick väldigt bra i transporten och när vi släppte ut dem. Däremot senare på kvällen så (döm om min förvåning) började Dakhar att jaga Rune! Jag fattade ingenting. De hade iaf en uppgörelse som pågick några minuter och som resulterade i ett bitsår på Runes rumpa och tyvärr en tappsko på Dakhar. I morse verkade det då lugnare även om Rune gick ensam. Funderar på att göra en lite mindre hage, än de har nu, som Dakhar och Zorro får gå i och så får jag ge hö till Dakhar då förmodligen inte gräset kommer räcka. Detta för att försöka få ner risken för tappskor hela tiden. Samtidigt vore det väldigt bra för Zorro med mindre gräs, även om han har betesreduceraren på sig. Vi får se. Hovslagaren kunde iaf komma imorgon och slå på skon - hoppas att det går, att den inte är för trasig eftersom det är vänster fram som var den första tappskon som inte var så hel i förra veckan...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: