LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Träningen

Kategori: Häst

Ja den gick bra! Dakhar var som vanligt arbetsvillig och kändes mjuk och lösgjord redan från början. Vi galoppjobbade ganska mycket och började med förvändgalopp som vi red på en oval med raka långsidor och rundade kortsidor. Här varierade vi förvändgalopp med rättvändgalopp och syftet var att få honom rak och "spårig". Alltså inga bakben på sidan och galopp på sniskan. I den rättvända galoppen så red vi ett högre grundtempo och samlade honom några steg på kortsidan. I traven tränade vi sedan långa skänkelvikningar med övergång till skritt över medellinjen. Sedan avslutade vi med lite mer galopp där vi också gjorde skänkelvikningar. Där gjorde vi så att jag samlade honom genom hörnen och red in vid A/C och sedan flyttade honom med väldigt lite tvärning över hela diagonalen. Syftet är att öka hans elasticitet i bakbenen. Han är duktig på att böja dem men inte att flytta dem under sig.
I skritten innan igångsättningarna fick jag också träna på att få honom mer kvick i bakbenen så att han sätter sig lite mer bak innan igångsättningen till trav/galopp. Han blir annars mycket på fronten och blir inte helt bärig i fattningen. Detta funkade också bra och det blev betydligt mer kraft i bakkärran.

Det finns däremot ett problem som vi inte kan hitta orsaken till och det är att han blir emellanåt ojämn i traven. Han är helt ren i benen men han blir lite "nickig" eller hackig med huvudet. Detta började ju redan i höstas eller sensommaren då han började bli starkare och vi kunde börja rida i lite högre form. Det blir bättre ju bättre han spårar och ju rakare han blir och märks inte alls av i lättridning i lågform.

Dock slog det mig igår när jag kom hem om det kanske kan ha med sadeln att göra!? Den är ju lite för vid för honom samtidigt som jag inte har stoppat om den sen jag köpte den och inte heller sen han började använda den. Jag tänker att det kanske kan vara så att den trycker över manken eller något när han kommer upp i formen men samtidigt förklarar det inte varför det blir bättre när han spårar och är riktigt varm.
Jag måste försöka gräva lite i detta och kolla upp om sadelutprovaren är på väg uppåt snart.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: