LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Pusselbitarna börjar falla på plats

Kategori: Häst

Igår när jag var på vattenbandsträningen så pratade jag ordentligt med Monica angående eventuell betäckning. Stall WF är en semistation men att de driver även rehabträning. Så Monica är väldigt insatt och erfaren av betäckning och bruk av stoet under dräktigheten. Hon  berättade att ofta kan du rida stoet precis som vanligt in i 9:e månaden sen kanske man får rida mer kravlöst sista tiden, allt beroende på hur stora de är. Sen kan du ofta börja rida dem igen ganska fort efter förlossningen. På detta sätt hinner de inte tappa så mycket muskler och kondition så att man får börja om helt från början igen. För det jag är rädd för är att om jag betäcker La Brie så kommer hon aldrig någonsin att bli ridhäst igen mer än promenadridning. Jag tänker att jag kommer få börja om från början igen och med tanke på att jag hållt på i 3 år och först nu går hon att rida hyffsat normalt så kommer jag inte orka försöka igen.
Monica berättade att när en av hennes hästar var dräktig så red hon henne dagen innan hon fölade och 1,5 månad efter så var hon igång normalt igen.

Hon tipsade även om några hingstar samt berättade lite hur de arbetar och vad jag bör tänka på. Så jag tror faktiskt att jag utifrån detta har bestämt mig för vilken hingst det blir också.
Så ja, jag har nog bestämt mig för detta nu...

Kommentarer

  • Li säger:

    Åååh vad spännande!! Jag vill veta vilken hingst det blir! :)

    2012-04-12 | 09:55:49
    Bloggadress: http://lipan.wordpress.com
  • Karin säger:

    Snart Li, snart. Jag vill vara helt säker först sen ska jag berätta det :)

    2012-04-12 | 11:18:21

Kommentera inlägget här: