LaBrie

Hästar, Landet och Livet - i Medgång och Motgång.

Helgen

Kategori: Gård

Oj vad dagarna har gått fort. Har inte hunnit blogga någonting. Får göra en liten sammanfattning nu.
Lördagen var väldigt bra. Efter en lång frukost så åkte vi till gymmet för att sedan möta upp goda vänner på stan och äta lunch. Med oss på vägen hem fick vi två hundar som stannat tills idag. Neos kullbror, Zorro, och Bonus som är några år yngre.
På eftermiddagen tog jag en ridtur med La Brie som kändes väldigt fin. La in lite galopp också och hon var väldigt fin. Dock höll det på att hända en ordentlig olycka då La Brie råkade backa ner i ett dike. Det är ganska dåligt underlag ute nu och det fanns ungefär en 50 m sträcka som jag tyckte var ok att galoppera på så jag tyckte att vi skulle vända och ta den andra galoppen också. Det tyckte inte La Brie som i vändningen bakade ett steg och hamnade i diket med följd av att vi först höll på att välta baklänges men hon lyckades rädda upp detta. Däremot så åkte även andra bakbenet ner också och då höll vi på att välta åt sidan istället. Efter några försök och hela hästen i diket så lyckades hon tillslut att ta sig upp och jag satt faktiskt kvar. Var nu mest rädd att hon skulle ha sträckt sig eller nått men inte då, hon verkar helt oskadd.
Det roliga var att jag hade lindat henne på bakbenet och där satt lindorna kvar, hur fint som helst. På frambenen hade jag benskydd och där hade karborren lossnat på den ena. Fick då nytta av dressyrspöt, jag kunde sträcka mig ned med spöt och lyckades fästa karborret så att det satt hyffsat. Ett dressyrspö kan man använda till mycket. Nästan lika bra som silvertejp :)
Idag har jag varit och kollat på dressyrtävlingarna på Luleå ridklubb. Blev väldigt inspirerad och ridsugen. Nu vill jag komma igång med träningen igen och jag vill verkligen komma till start i maj. Håll dig frisk nu häst.
La Brie kändes fin idag med. La in lite mer galopp och hon blev pigg som bara den. Avslutade med lite skritt och travjobb på banan. Hon var fin i ryggen efteråt och det är underbart att ta av sadeln och det ser inte ens ut som att hon haft en sadel på sig. Den ligger verkligen helt stilla. Trots att hon blev pigg i galoppen och lite flamsig så har inte sadeln flyttat på sig.
Så här ska det se ut när man tar av sadeln. När jag tog av den gamla sadeln så låg pälsen åt fel håll.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: